Opiskelijan käsitys kielestä, teksteistä ja niiden tulkinnasta syvenee, ja hänen taitonsa lukea tekstejä kehittyy. Hän osaa jäsentää viestintäympäristöään sekä tunnistaa omia taitojaan puhujana, kuuntelijana, kirjoittajana, lukijana ja median käyttäjänä niin, että hänen viestijäkuvansa tarkentuu.
TAVOITTEET
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
• syventää tekstikäsitystään
• oppii tarkastelemaan monenlaisia tekstejä entistä tietoisempana tulkintaansa ohjaavista seikoista
• ymmärtää tekstin merkityskokonaisuutena ja tarkastelee sen piirteitä tavoitteen, viestintätIilanteen ja -välineen kannalta
• oppii tarkastelemaan kielenkäyttöään, lukemistapojaan ja viestintäänsä entistä tietoisemmin
• tottuu huoltamaan tuottamiensa tekstien kieliasua
• syventää tietojaan ryhmäviestinnästä: hän kehittää ja oppii arvioimaan omia osallistumistapojaan ryhmän vuorovaikutuksen ja ilmapiirin sekä ryhmätyön tai keskustelun tuloksellisuuden kannalta.
KESKEISET SISÄLLÖT
• tekstien tulkintaa ja tuottamista ohjaavia perustekijöitä kuten tavoite, vastaanottaja, tekstilaji ja tekstityyppi
• viestintätilanteen ja -välineen vaikutus tekstiin
• tekstikäsityksen syventäminen, esimerkiksi puhutut ja kirjoitetut tekstit, mediatekstit, sähköiset ja graafiset tekstit, asia- ja kaunokirjalliset tekstit, julkiset ja yksityiset tekstit
• erilaisten tekstien kielen ja sisällön havainnointia ja harjoittelua: ymmärrettävyys, havainnollisuus ja eheys
• tekstien referointi ja kommentointi
• omien viestintätietojen, -taitojen, -asenteiden ja -motivaation arviointi lukio-opiskelun näkökulmasta
• vuorovaikutustaidot ryhmässä.
LINKKEJÄ:
ABITREENIT, ÄI1 (YLE):
http://abitreenit.yle.fi/treenaa/lukio/aine/5/30
PUHEKIELI:
IDIOLEKTI:
TAVOITTEET
Kurssin tavoitteena on, että opiskelija
• syventää tekstikäsitystään
• oppii tarkastelemaan monenlaisia tekstejä entistä tietoisempana tulkintaansa ohjaavista seikoista
• ymmärtää tekstin merkityskokonaisuutena ja tarkastelee sen piirteitä tavoitteen, viestintätIilanteen ja -välineen kannalta
• oppii tarkastelemaan kielenkäyttöään, lukemistapojaan ja viestintäänsä entistä tietoisemmin
• tottuu huoltamaan tuottamiensa tekstien kieliasua
• syventää tietojaan ryhmäviestinnästä: hän kehittää ja oppii arvioimaan omia osallistumistapojaan ryhmän vuorovaikutuksen ja ilmapiirin sekä ryhmätyön tai keskustelun tuloksellisuuden kannalta.
KESKEISET SISÄLLÖT
• tekstien tulkintaa ja tuottamista ohjaavia perustekijöitä kuten tavoite, vastaanottaja, tekstilaji ja tekstityyppi
• viestintätilanteen ja -välineen vaikutus tekstiin
• tekstikäsityksen syventäminen, esimerkiksi puhutut ja kirjoitetut tekstit, mediatekstit, sähköiset ja graafiset tekstit, asia- ja kaunokirjalliset tekstit, julkiset ja yksityiset tekstit
• erilaisten tekstien kielen ja sisällön havainnointia ja harjoittelua: ymmärrettävyys, havainnollisuus ja eheys
• tekstien referointi ja kommentointi
• omien viestintätietojen, -taitojen, -asenteiden ja -motivaation arviointi lukio-opiskelun näkökulmasta
• vuorovaikutustaidot ryhmässä.
LINKKEJÄ:
ABITREENIT, ÄI1 (YLE):
http://abitreenit.yle.fi/treenaa/lukio/aine/5/30
PUHEKIELI:
IDIOLEKTI:
MURTEET:
OULURAATTORI muuttaa kirjakielen Oulun murteeksi:
http://www.netello.fi/cgi-bin/netellocom/oulu.cgi
MURREMATKA SUOMESSA:
https://kielikompassi.jyu.fi/opetus/s2/mps/index.shtml
Matkalla Suomessa (Karjala):
http://www.youtube.com/watch?v=mnpfnYweSTQ
Matkalla Suomessa (Savo):
http://www.youtube.com/watch?v=C8IxldC_x0Q
Matkalla Suomessa (Lappi):
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=jPsxDCQUCLc
Matkalla Suomessa (Pohjanmaa):
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=rcQXcpgHMD0&feature=endscreen
SLANGI:
Matkalla Suomessa (Stadi):
http://www.youtube.com/watch?v=HQZK-DKmcPI
TEKSTILAJIT:
TEKSTILAJEJA:
http://www.otavanoppimateriaalit.net/verkkopiste/kirjoittaminen/tekstilajeja.html
Uutinen, artikkeli, reportaasi ja kuva -pdf:
https://docs.google.com/file/d/0B4S-o1nsD101TzBNVUwwNzVIMDg/edit?usp=sharing